NUNSPEET - De Stationslaan in Nunspeet is zondagochtend deels afgesloten nadat een hoofdwaterleiding was gesprongen. Door de breuk stroomde het water met grote kracht uit de grond, waardoor de bestrating omhoog werd gedrukt en een sinkhole ontstond.

Volgens de eerste informatie is de waterleiding gesprongen nadat er drukveranderingen in het waterleidingnet waren ontstaan. De exacte oorzaak van de leidingbreuk wordt nog onderzocht.

Vitens is inmiddels ter plaatse en is gestart met het wegpompen van het water uit één van de ontstane sinkholes. Medewerkers werken aan het veiligstellen van de situatie en bereiden de herstelwerkzaamheden aan de waterleiding voor.

Vanwege de gevaarzetting is een deel van de Stationslaan afgezet met dranghekken van de Gemeente Nunspeet.

De afzetting moet voorkomen dat weggebruikers of voetgangers in de buurt van de verzakte ondergrond komen. Door de kracht van het water bestaat het risico dat de grond verder wegspoelt en de situatie verslechtert.

Het is nog niet bekend hoe lang de herstelwerkzaamheden zullen duren en wanneer de weg weer volledig kan worden vrijgegeven. Automobilisten en andere weggebruikers wordt geadviseerd de afzettingen te respecteren en de omgeving te mijden.